Renoveringen

Nuså! Nu ska ja ta och berätta lite om min nya lägenhet och vad som hänt..
Om lägenheten:
Den ligger i centrala Luleå nära Bergnäsbron. Är en 1'a(jag räknar den som 1,5a) på 38kvm. Ligger på markplan så perfekt nivå på fönstren för att sitta och spana ;] Är en nivå skillnad mellan hallen och resten av lägenheten, gillar det riktigt mycket! Kakel och klinkers i hela badrummet, golvvärme och fick tom med en tvättmaskin hehe..
Är en vägg uppsatt till sovalkoven så det är mer ett sovrum än en alkov.

Har aldrig renoverat nån lägenhet, tapetserat eller ens målat en vägg tidigare så har gjort mitt bästa och konsultera min pappa regelbundet för och få tips(han har jobbat som snickare/husmontör så kan lite =] ).

Det var den 18/8 jag fick nycklarna till mitt nya hem och började direkt på kvällen med att riva tapetskarvar..


(Barbordet följde med lägenheten, men kan inte förstå varför dom inte satt det i höjd med diskbänken. Den är borta nu men kommer återanvändas..)

(Kommer sätta den runt två sidor på denna)




Ett jävla jobb men gick bra. Borde kanske ha lagt ut skyddspappen innan men lätt och tänka på det efteråt hehe..
Tog och spacklade nästa dag. Efter lite teknik tips från farsan så rullade det på bra och gick faktiskt snabbt att få det bra.






(Lyckades riva lite mycket här men gick fint att spackla över)

Slipade sen, inte så intressant kanske men nödvändigt ont..


(Det blåste ur några av mollypluggarna O_o.. Är lite fundersam på vad som finns bakom mina väggar eg)




Torsdag vart målar dag, skulle ha fått hjälp då men bidde solo målande. Gick dock bra och första lagret kom upp!





Blev inga bilder tagna under fredagen, men hade hjälp av Ida(thanks baby!) så dom lager färg som vi kladda på då gick riktigt snabbt. Mönstret på tapeten som var på ena väggen lyste igenom hela tiden så fick lägga på några extra lager där men blev bra tillslut =] När vi hade målat klart tog jag och började lasta över massa saker då jag tänkte bosätta mig i lägenheten då.


(Mina marimekko-högtalare)



(Stilrent i äggskalsvitt)


På kvällen knäppte ja på OH-apparaten och började rita upp linjerna för väggmålningen. Har knåpat ihop den från bilder ja hittat på DeviantArt. Visste inte vilken stil ja skulle köra med, men det skulle gå att sätta tvn på den utan att det ser fuckat ut. Så till slut blev det den här:

Då det är rätt mycket detaljer i den så tog den några timmar att rita upp den och ännu fler att färg lägga den. Tror att det totalt tog runt 12h. En liten resumé av arbetet i bilder.






(Högblankt så det matchar tvn bättre)






Och sådär blev den tillslut! Annorlunda men gillar den, då alla väggar är vita så lyfter verkligen den rummet =]
Färgerna jag använt är från Alcro. Den blåa är Högtryck och den röda heter Korall, båda är från deras AD08 serie. Den gröna är Marsipan, tror den är från AD05 men inte säker. Gillar verkligen deras kollektioner, kollat på andra firmor också tycker dom inte vågar så mycket med sina färger.. Mer liv och glädje i Alcros =]
Den äggskalsvitat-färgen jag målade alla väggar med köptes på Rusta, billig och bra duger åt mig!

Det är allt för nu, men mer finns att berätta och visa så fortsättning följer!

Kommentarer
Postat av: ydha

me like it! nice!

2008-09-24 @ 23:38:57
URL: http://ydha.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0